Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Trængslens effekt på arbejdskraften

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange af landets pendlere. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver forbedret. Analysen, som Dansk Infrastruktur har bestilt af rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan, viser, at trængslen vil stige med 78 procent i 2035 sammenlignet med 2015. I myldretiden er stigningen endnu større – omkring en fordobling.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

Store regionale forskelle
Ifølge analysen er det især i Hovedstadsområdet, Syd- og Vestsjælland, Trekantområdet og i Østjylland, at virksomhederne vil have mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget. Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i fx Fredericia, Kolding, Vejle og Hvidovre have over 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, viser analysen.

Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

Se analysen om trængslens effekt på arbejdskraften her

Se analysen om udviklingen i trængslen her

Se hvordan tilgængeligheden af arbejdskraft vil ændre sig i din kommune her

 

Relativ ændring i tilgængelighed til arbejdskraft inden for en rejsetid på 60 min i morgen myldretiden opgjort på LTM-zoner. Basisscenarie 2025 i forhold til basisscenariet for 2015.